آموزش درست کردن زولبیا

آموزش درست کردن زولبیا

آموزش درست کردن زولبیا

 

مواد لازم :

نشاسته گل 110 گرم ( همونطوریکه در تصویر می بینید این همون نشاسته معمولی خودمون هست که همه تون می شناسید و به نشاسته گل معروفه )

ماست 2.5% 150 گرم ( من از مارک چوپان استفاده کردم )

آرد 1 ق غ پر = 15 گرم

روغن جامد نصف ق م

بکینگ پودر نصف ق م

گلاب 1 ق م

شربت بار 1 ق م

اموزش شربت بار

طرز تهیه :

* همین اول کار می خواستم نکته ای رو خدمتتون عرض کنم ؛ درست کردن زولبیا کمی قلق های خاص خودش رو داره ؛ سعی کنید در اندازه گیری تون دقیق باشید تا نتیجه بهتری بگیرید . درضمن اگه یه بار درست کردید و به نتیجه مورد نظر نرسیدید نا امید نشید و دوباره سعی کنید . مطمئن باشید اگه شکل زولبیاتون شبیه زولبیای بیرون نشد اصلا و ابدا اشکال نداره عوضش خیلی خیلی بهداشتی تره.

* نشاسته و ماست رو با هم مخلوط کنید تا دونه های نشاسته حل بشه .

 

 

 

* بعد روغن و بکینگ پودر و گلاب و شربت بار رو اضافه کرده و مخلوط کنید .

 

* درنهایت آرد رو افزوده و یک ساعت استراحت بدین .

 

 

* غلظت زولبیا باید اینجوری باشه .

 


* برای اینکه حلقه های زولبیا رو درست کنید می تونید از روشهای مختلف استفاده کنید . من در اینجا دو روش رو خدمتتون عرض می کنم :

* این اصولی ت:.8'ین روش درست کردن زولبیا هست : بدین ترتیب که مایه رو داخل قیف مخصوص ریخته و در یک ظرفی که روغن رو حسابی داغ کردیم حلقه زولبیا رو قرار می دیم و دایره هایی که همدیگه رو قطع کنن می کشیم ( مثل نقاشی ) .

موقع انتقال قیف برای ا:8.9نکه مایه از ته قیف بیرون نریزه ، می تونیم از چوبهای مخصوص اینکار استفاده کنیم و اونو داخل روزنه قیف فشار بدیم تا در مواقعی که نیاز نداریم مایه از قیف بیرون نریزه . همچنین از این چوبها برای هم زدن مایه نیز استفاده می شه .

و اما در قنادیها چیکار می کنن ؟ توی قنادیها ، این حلقه ها در تعداد زیاد و گاها به هم چسبیده هستن . مواد رو داخل قیف بزرگی ریخته و شکلهای دایره ای رو ایجاد می کنن .

یا اینکه ماشین هایی مخصوص اینکار وجود داره که روی دستگاه مخزنی برای مایه در نظر گرفتن و بصورت خودکار این دایره ها توسط دستگاه ایجاد می شه و داخل روغن غوطه ور می شه .


* و اما روش دوم :

* قیف یکبار مصرف رو به قطر تقریبی 7 میلیمتر برش بدین.

* نکته : درصورتیکه سوراخ قیف فلزی مخصوص زولبیا هم کوچیک بود با میخ یا پیچ اونو به اندازه تقریبی 7 میلیمتر باز کنید.

 

 

* بعد مایه رو داخل اون ریخته و در روغن داغ اشکال دایره ای درست کنید .

* نکته : سعی کنید درست کردن دایره ها سرعت العمل داشته باشید . در اول ممکنه کمی سخت باشه ولی بمرور یاد می گیرید .

* اجازه بدین یکطرف زولبیا کمی طلایی بشه بعد برگردونید تا طرف دیگه هم طلایی بشه .

* نکته : مقدار طلایی شدن یه مقدار کمتر از تصویر زیر باشه . من بخاطر عکاسی کمی دیرتر برگردوندم.

 

* بعد به همان صورت که داغ هست داخل شربت بار ولرم میندازیم و ترجیحا با پشت قاشق فشار می دیم تا غوطه ور بشه . بعد موقعی که زولبیا شفاف شد از داخل شربت در می آریم . معمولا بیشتر از5-3 دقیقه طول نمی کشه .

* نکته : بهتره در شربت بار زولبیا از گلوکز استفاده بشه .

* نکته : زولبیا رو سریع داخل شربت بار بندازید وگرنه شهد به خورد زولبیا نمی ره . شربت اگه رقیق باشه زولبیا خمیر می شه و اگه خیلی غلیظ باشه شهد داخل زولبیا کمتر نفوذ می کنه .

* پس اگه دیدید زولبیا حالت شفاف نداره یا اینکه بعضی جاهاش مات هست ؛ یکی از دلایل مهمش بخاطر نفوذ نکردن شهد ( بدلیل غلظت زیاد ) داخل زولبیا هست .

 

 

* و در نهایت داخل یه آبکش قرار می دیم تا شهد اضافی اون گرفته بشه .

 

* این مقدار مواد 12 عدد زولبیا می ده . سعی کنید در ابتدا با این مقدار مواد یا کمتر شروع کنید .

* نکته : برای این مقدار می تونید از نصف شربت باری که در دستور اومده استفاده کنید ولی بهتره شربت بار بطور کامل تهیه بشه تا زولبیا داخل اون غوطه ور بشه .

* نکته : زیر شعله ای که زولبیا سرخ می شه بین کم و ملایم هست تا درعین حال که زولبیا سریع بالا می آد باعث نشه که زولبیا سریع بسوزه .

* نکته : هر 3-2 تا زولبیا رو که درست کردید حتما مواد رو مخلوط کنید .

* نکته : من شکل پایین رو با شماره گذاری براتون قرار دادم که ببینید برای درست کردن زولبیا بهتره وقتی روغن داغ شد یه مقدار کوچیک از اونو امتحان کنید و ببینید که شکلش مد نظرتون هست یا نه . در تصویر 1 زولبیا کمی تخت هست و خوب پف نکرده که با اضافه کردن یک مقدار خیلی کم بکینگ پودر این مشکل برطرف شده . پس یه کوچولو زولبیا رو داخل روغن بریزید و بعد بلافاصله داخل شربت بار قرار بدین تا ببینید آیا شکلش مد نظر شما هست یا نه .


 

 

نوش جان


- 13:55
نویسنده :
بازدید : 1550
نظرات
برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: